Aktualności
02.06.2017
Nasze Komentarze
Rewolucja w nadzorze i kontroli wykonywania pracy
Od dnia 1 lipca 2007 roku obowiązuje nowa ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy. Nowa ustawa – która zastąpi wielokrotnie nowelizowaną ustawę z 1981 roku – zmierza do dostosowania zadań inspekcji pracy do nowych potrzeb, spowodowanych rozwojem i zróżnicowaniem form organizacyjnych podmiotów zatrudniających pracowników, wzrostem konkurencyjności firm i pogłębiającą się niestabilnością rynku pracy. Zwłaszcza ten ostatni element sprowokował ustawodawcę do zintensyfikowania kontroli przestrzegania prawa pracy w Polsce. Swój cel ustawodawca zamierza osiągnąć poprzez rozszerzenie kompetencji kontrolnych Inspekcji Pracy oraz wzmocnienia instrumentów prawnych dla sprawniejszego działania kontrolno-nadzorczego. Ustawodawca chce bowiem uzyskać prawną możliwość natychmiastowej i skutecznej reakcji na wykryte naruszenia praw pracowniczych.
Prócz poprawy skuteczności działań kontrolnych i nadzorczych ustawodawca zaostrzył sankcje wobec pracodawców za wykroczenia i przestępstwa przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową. W nowej ustawie także zdecydowanie wzmocniono instrumenty egzekucji środków prawnych kierowanych przez inspektorów.
Czy ustawodawca osiągnie swój cel?
Zmiany organizacyjne i usprawnienie kontroli
Od 1 lipca 2007 roku Inspekcja Pracy zajmie się także kwestią legalności zatrudnienia cudzoziemców. Dotychczas sfera ta pozostawała w gestii administracji rządowej – w ramach urzędów wojewódzkich.Kontrola może być od 1 lipca 2007 roku prowadzona zarówno na terytorium Polski jak i poza granicami kraju – tam gdzie stosunek pracy podlega przepisom polskiego prawa. Poza środkami przewidzianymi dotychczas inspektor pracy ma możliwość niejawnego dla pracodawcy przesłuchiwania osób związanych z kontrolą. Protokół z takiego przesłuchania jest udostępniany pracodawcy, lecz bez danych, które pozwalają na identyfikację osoby przesłuchiwanej.
W praktyce – pod rządami starej ustawy – dochodziło do takich przesłuchań z powołaniem się na Konwencję nr 81 Międzynarodowej Organizacji Pracy, tym niemniej możliwość taka była kwestionowana.
Nowa ustawa przewiduje, że termin wniesienia odwołania od decyzji inspektora pracy wynosi 7 dni a nie 14 dni jak przewidziano w kodeksie postępowania administracyjnego.
Wzmocnienie środków prawnych Inspekcji Pracy – realne zagrożenie dla spółek
Środki prawne kierowane do pracodawców przez Inspekcję Pracy obwarowane zostały poważnymi sankcjami finansowymi. Począwszy od 1 lipca 2007 roku każdorazowo nałożona grzywna nie może przekraczać kwoty 10 000 zł (dotąd 5000 zł), a w stosunku do osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej kwoty 50 000 zł (dotąd 25.000 zł). Grzywny nakładane wielokrotnie nie mogą łącznie przekroczyć kwoty 50 000 zł (dotąd 10.000 zł), a w stosunku do osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej kwoty 200 000 zł (dotąd 100.000 zł).
Na wniosek zobowiązanego do zapłaty grzywien, który wykonał obowiązek, zapłacone grzywny mogą być w uzasadnionych przypadkach zwrócone w wysokości 75 % lub w całości. Dotąd ustawodawca nie wykluczał zwrotu mniejszej części grzywny niż 75 % – na przykład połowy uiszczonej grzywny. Oznacza to, że tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach będzie dochodziło do zwrotów zapłaconych grzywien skoro organ egzekucyjny może zwrócić 75 %, albo całość zapłaconej kwoty i organ nie ma innego wyboru.
Zaostrzenie kar
Nowa ustawa przynosi też zaostrzenie kar za wykroczenia określone dotąd w art. 281, 282 oraz 283 Kodeksu Pracy. Od 1 lipca za wykroczenia wskazane poniżej Sąd może nałożyć grzywnę nawet do 30.000 zł.
A mianowicie ustawodawca przewidział, że osoba, która będąc pracodawcą lub działając w jego imieniu:
- zawiera umowę cywilnoprawną w warunkach, w których zgodnie z art. 22 § 1 Kodeks Pracy powinna być zawarta umowa o pracę,
- nie potwierdza na piśmie zawartej z pracownikiem umowy o pracę,
- wypowiada lub rozwiązuje z pracownikiem stosunek pracy bez wypowiedzenia, naruszając w sposób rażący przepisy prawa pracy,
- stosuje wobec pracowników inne kary niż przewidziane w przepisach prawa pracy o odpowiedzialności porządkowej pracowników,
- narusza przepisy o czasie pracy lub przepisy o uprawnieniach pracowników związanych z rodzicielstwem i zatrudnianiu młodocianych,
- nie prowadzi dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników,
- pozostawia dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników w warunkach grożących uszkodzeniem lub zniszczeniem – podlega karze grzywny od 1 000 zł do 30 000 zł.
Ponadto tej samej karze podlega osoba która, wbrew obowiązkowi:
- nie wypłaca w ustalonym terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi rodziny pracownika, wysokość tego wynagrodzenia lub świadczenia bezpodstawnie obniża albo dokonuje bezpodstawnych potrąceń,
- nie udziela przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego lub bezpodstawnie obniża wymiar tego urlopu,
- nie wydaje pracownikowi świadectwa pracy.
Ponadto tej samej karze podlega osoba:
- odpowiedzialna za stan bezpieczeństwa i higieny pracy albo kierująca pracownikami lub innymi osobami fizycznymi, która nie przestrzega przepisów lub zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
a) która wbrew obowiązkowi nie zawiadamia w terminie 30 dni właściwego okręgowego inspektora pracy i właściwego państwowego inspektora sanitarnego o miejscu, rodzaju, zakresie prowadzonej działalności, jak również o zmianie miejsca, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności oraz o zmianie technologii, jeżeli zmiana technologii może powodować zwiększenie zagrożenia dla zdrowia pracowników, - która wbrew obowiązkowi nie zapewnia, aby budowa lub przebudowa obiektu budowlanego albo jego części, w których przewiduje się pomieszczenia pracy, była wykonywana na podstawie projektów uwzględniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy, pozytywnie zaopiniowanych przez uprawnionych rzeczoznawców,
- która wbrew obowiązkowi wyposaża stanowiska pracy w maszyny i inne urządzenia techniczne, które nie spełniają wymagań dotyczących oceny zgodności,
- która wbrew obowiązkowi dostarcza pracownikowi środki ochrony indywidualnej, które nie spełniają wymagań dotyczących oceny zgodności,
- która wbrew obowiązkowi stosuje:
a) materiały i procesy technologiczne bez uprzedniego ustalenia stopnia ich szkodliwości dla zdrowia pracowników i bez podjęcia odpowiednich środków profilaktycznych,
b) substancje i preparaty chemiczne nie oznakowane w sposób widoczny i umożliwiający ich identyfikację,
c) niebezpieczne substancje i niebezpieczne preparaty chemiczne nie posiadające kart charakterystyki tych substancji, a także opakowań zabezpieczających przed ich szkodliwym działaniem, pożarem lub wybuchem, - która wbrew obowiązkowi nie zawiadamia właściwego okręgowego inspektora pracy, prokuratora lub innego właściwego organu o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy oraz o każdym innym wypadku, który wywołał wymienione skutki, mającym związek z pracą, jeżeli może być uznany za wypadek przy pracy, nie zgłasza choroby zawodowej albo podejrzenia o taką chorobę, nie ujawnia wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, albo przedstawia niezgodne z prawdą informacje, dowody lub dokumenty dotyczące takich wypadków i chorób,
- która nie wykonuje w wyznaczonym terminie podlegającego wykonaniu nakazu organu Państwowej Inspekcji Pracy,
- która utrudnia działalność organu Państwowej Inspekcji Pracy, w szczególności uniemożliwia prowadzenie wizytacji zakładu pracy lub nie udziela informacji niezbędnych do wykonywania jej zadań,
- która bez zezwolenia właściwego inspektora pracy dopuszcza do wykonywania pracy lub innych zajęć zarobkowych przez dziecko do ukończenia przez nie 16 roku życia.
Podsumowanie
Mateusz Hołysz
Zapytaj o więcej
Potrzebujesz pomocy prawnej - zadzwoń chętnie pomożemy.
Dane firmowe
MIKULSKI & WSPÓLNICY Sp.k."WILLA ANIELA"
ul. Kielecka 19
31-523 Kraków