Aktualności
16.03.2020
AktualnościBieżące informacje prawne
Koronawirus – specustawa 78/2020
W związku z epidemią koronawirusa, w dniu 7 marca 2020 roku Prezydent RP podpisał ustawę o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Ustawa, której celem jest zapobieganie epidemii koronawirusa, zawiera rozwiązania nieznane dotychczas w polskim prawie.
Do ich katalogu należą:
- Zwiększenie uprawnień organów państwowych poprzez umożliwienie wydania podległym jednostkom państwowym oraz przedsiębiorcom natychmiastowo wykonalnego polecenia, decyzji lub zadania, dla których nie jest wymagane uzasadnienie.
- Przerzucenie kosztów walki z epidemią na przedsiębiorców, którzy są w znacznie większym stopniu zobowiązani do zwalczania skutków epidemii niż nieprowadzący działalności gospodarczej konsumenci.
- Ograniczenie odpowiedzialności odszkodowawczej Skarbu Państwa z tytułu walki z zapobieganiem epidemii.*
W związku z tym ustawa wpływa na:
Uprawnienia pracodawcy
Art. 3. W celu przeciwdziałania COVID-19 pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania (praca zdalna).
Uprawnienia pracownika
Art. 4.1. W przypadku zamknięcia żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola lub szkoły do których uczęszcza dziecko, z powodu COVID-19, ubezpieczonemu zwolnionemu od wykonywania pracy z powodu konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa przysługuje dodatkowy zasiłek opiekuńczy za okres nie dłuższy niż 14 dni.
Zasady udzielania świadczeń opieki zdrowotnej w związku z rozprzestrzenianiem COVID-19 oraz zasady finansowania tych świadczeń
Art. 7.1. Świadczenia opieki zdrowotnej, w tym transportu sanitarnego, wykonywane w związku z przeciwdziałaniem COVID-19, są udzielane przez podmioty wykonujące działalność leczniczą wpisane do wykazu, zwanego dalej „wykazem”, opracowywanego przez właściwego miejscowo dyrektora oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w porozumieniu z wojewodą.
Brak odpowiedzialności organów państwowych za wyrządzoną szkodę*
Art. 13. Skarb Państwa, organy jednostek samorządu terytorialnego oraz państwowe jednostki organizacyjne nie ponoszą odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną w związku z uzasadnionymi działaniami mającymi na celu przeciwdziałanie COVID-19.
Hospitalizacja osób chorych albo podejrzanych o zachorowanie na „koronawirusa”
Art. 24. W ustawie o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi wprowadza się następujące zmiany:
Art. 34. 1. W celu zapobiegania szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych, osoby chore na chorobę zakaźną albo osoby podejrzane o zachorowanie na choroby zakaźne mogą podlegać obowiązkowej hospitalizacji.
2. Osoby zdrowe, które pozostawały w styczności z osobami chorymi na choroby zakaźne podlegają obowiązkowej kwarantannie lub nadzorowi epidemiologicznemu, jeżeli tak postanowią organy inspekcji sanitarnej przez okres nie dłuższy niż 21 dni, licząc od ostatniego dnia styczności.
3. Obowiązkowa kwarantanna lub nadzór epidemiologiczny, o których mowa w ust. 2, mogą być stosowane wobec tej samej osoby więcej niż raz, do czasu stwierdzenia braku zagrożenia dla zdrowia lub życia ludzkiego Przepisy ustawy mogą negatywnie oddziaływać na konstytucyjne prawa i wolności obywateli, w szczególności na prawo do prywatności, wolności działalności gospodarczej i prawo do własności prywatnej.
* Art. 13 ustawy o koronawirusie w powyższym brzmieniu został usunięty z projektu w toku prac Sejmu
Tomasz Kucharczyk
aplikant radcowski
Zapytaj o więcej
Potrzebujesz pomocy prawnej - zadzwoń chętnie pomożemy.
Dane firmowe
MIKULSKI & WSPÓLNICY Sp.k."WILLA ANIELA"
ul. Kielecka 19
31-523 Kraków