🇺🇦 Uwaga! Pomagamy także w języku ukraińskim. Увага! Ми також допомагаємо українською мовою. 🇺🇦 - Adwokat / АДВОКАТ Swietłana Gliwińska / Глівінська С.Й. 🇺🇦

Blog

05.08.2024

Nasze Komentarze

Znak towarowy: Dlaczego warto walczyć o swoją markę? Cześć 1

Walka o rejestrację znaku towarowego — case study (wydarzyło się naprawdę — anonimizowane)

Andrzej Kwiatkowski, przedsiębiorca z Moniek, postanowił zarejestrować znak towarowy graficzno-tekstowy „Spox” dla swojej firmy Super Trade Mońki. Jednak na jego drodze stanęła potężna holenderska sieć sklepów Hajo NL, która posługuje się znakiem towarowym „Sprox”. Hajo NL argumentowała, że znak „Spox” może wprowadzać konsumentów w błąd i podważać renomę jej produktów Sprox, ponieważ oba znaki dotyczą tej samej kategorii produktów — artykułów spożywczych — napojów smakowych.

Spór trafił do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). Z jednej strony mieliśmy mikroprzedsiębiorcę Pana Andrzeja, z drugiej giganta — z Niderlandów, posiadającego blisko 10 000 punktów sprzedaży i bilionowe przychody w euro. Wydawało się, że walka z tak potężnym przeciwnikiem jest skazana na porażkę.

Jednak Andrzej Kwiatkowski nie poddał się i zdecydował walczyć o swoje prawa. Rejestracja znaku towarowego to koszt ok. 900 euro, ale daje ochronę prawną i wartość majątkową. Zaniechanie tej rejestracji mogłoby go pozbawić korzyści wynikających z oznaczenia produktów marką Spox, a nawet zmusić do zmiany znaku towarowego i marki, co w skrajnych przypadkach może oznaczać koniec biznesu.

Po długiej batalii sądowej polska firma Super Trade Mońki odniosła zwycięstwo. EUIPO wydało prawomocną decyzję o odrzuceniu sprzeciwu Hajo NL i o rejestracji znaku towarowego „Spox” na rzecz Firmy Pana Kwiatkowskiego do dnia 22 grudnia 2030 r.

Wnioski i porady dla przedsiębiorców

Rejestracja znaku towarowego to ważny krok, który warto podjąć już na początku działalności gospodarczej. Koszt ok. 950 euro można rozłożyć na 10 lat, zyskując spokojny rozwój rozpoznawalności marki i argument przeciwko konkurentom. Zarejestrowany znak towarowy ma też większą wartość niż nierejestrowy.

Wiedza na temat znaków towarowych dostępna jest w Urzędzie Patentowym lub EUIPO. Warto też korzystać z wyspecjalizowanych kancelarii prawnych w przypadku wątpliwości. Sprawdzanie kolizji znaków towarowych można przeprowadzić na ogólnie dostępnych bazach danych, takich jak EUIPO search czy baza TMView.

Historia przedsiębiorcy z Podlasia pokazuje, że nawet mały przedsiębiorca może skutecznie bronić swoich praw i wygrywać z potężnymi korporacjami. Wystarczy determinacja, wiedza i wsparcie profesjonalnych doradców. Warto walczyć o swoje, bo rejestracja znaku towarowego to inwestycja w przyszłość firmy.

mec. Maciej Nycz

Zapytaj o więcej

    Potrzebujesz pomocy prawnej - zadzwoń chętnie pomożemy.

    Dane firmowe

    MIKULSKI & WSPÓLNICY Sp.k.
    "WILLA ANIELA"
    ul. Kielecka 19
    31-523 Kraków