🇺🇦 Uwaga! Pomagamy także w języku ukraińskim. Увага! Ми також допомагаємо українською мовою. 🇺🇦 - Adwokat / АДВОКАТ Swietłana Gliwińska / Глівінська С.Й. 🇺🇦

Aktualności

26.06.2020

AKTUALNOŚCIBieżące informacje prawneNasze Komentarze

Przedsiębiorca jako konsument 94/2020

PRZYZNANIE UPRAWNIEŃ KONSUMENCKICH NIEKTÓRYM PRZEDSIĘBIORCOM

tzw. rozszerzenie definicji konsumenta

zrównanie indywidualnych przedsiębiorców
z konsumentami
*
jednoosobowa firma jako konsument

Z dniem 1 stycznia 2021 roku wejdą w życie przepisy, na podstawie których osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z uprawnień konsumenckich w przypadku zawarcia umów, które nie mają dla nich charakteru zawodowego.

Zmiany będą zatem polegać na rozszerzeniu definicji konsumenta, zrównaniu indywidualnych przedsiębiorców z konsumentami i potraktowaniu niektórych przedsiębiorców jako konsumentów – zwłaszcza na potraktowaniu jednoosobowych firm jako konsumentów, w sferze pozazawodowej.

Chodzi tutaj o przepisy dotyczące:

  • klauzul niedozwolonych;
  • rękojmi za wady towaru lub dzieła;
  • odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorcy.

Branże

Z uwagi na szeroki zakres tych zmian, dosięgną one przedsiębiorców z praktycznie każdej branży, oferujących swoje towary i usługi zarówno drogą elektroniczną, jak i off-line.

Konsekwencje – zmiany w umowach i OWU, identyfikacja

Dostosowanie się do nich i uniknięcie negatywnych konsekwencji prawnych wymaga wprowadzenia odpowiednich zmian do wzorców umownych stosowanych dotychczas do umów z przedsiębiorcami, a także wdrożenia odpowiednich mechanizmów w celu weryfikacji, czy kontrahent będący przedsiębiorcą będzie mógł w skorzystać z uprawnień konsumenckich.

Zakres niezbędnego wsparcia

Niezbędne wsparcie prawne w tym zakresie będzie polegać w szczególności na:

  • dostosowaniu treści umów i regulaminów dotychczas używanych w relacjach z kontrahentami profesjonalnymi do wymogów wynikających z nowych przepisów;
  • zaproponowaniu rozwiązań usprawniających ustalenie, czy należy potraktować kontrahenta jako konsumenta;
  • obsłudze procedur reklamacyjnych;
  • oraz reprezentacji w ewentualnych postępowaniach sądowych, arbitrażowych lub mediacyjnych.

Wojciech Dybka
aplikant radcowski